Posted by: Kei | august 26, 2010

kolmeteistkümnes päev

Hommikusöök sprottidega ja tagasi tolmu teele kimama. Olime kõik koos kaarti vaadanud ja teadsime, et seda teed jätkub 10km enne kui tuleb asfalt. Andsime endast viimast, et lõõskava päikese ja sulatava kuumuse käes kiirelt tolmuvabale teele jõuda, sinna kus on mingigi tuuleke ehk… Tee nagu ikka oli kõike muud kui sõidetav. No see oli pehme ja tolmune ja treppis. Sõit liivakastis teiste sõnadega. Rattal pidi hoog üleval olema, muidu vajusid läbi Läti vajuva liiva tee sisse ja kukkusid lihtsalt kummuli. See jällegi oma korda tähendas tugevaid reielihaseid, higist läikivat nahka, ülekuumenemise ohtu ja kuiva suud. Nii me siis seal spurtisime ühest üksikust tee ääres seisva puu varjust järgmise üksikult seisva puu varju. Puu alla jõudes lõõtsutasid nii kaua kuni süda enam kurgus ei tagunud ja oli võimalik lonks veega tolmuklomp alla neelata ilma kurgukrambita. Kohe-kohe, vaid üks kilomeeter veel ja asfalttee terendas silme ees ja hammaste all. Oleme Mariga mõlemad surunud ennast ühe puu hõreda varju sisse, lõõtsutame ning kogume jõudu viimase kilomeetri spurdiks. Eest äratõmmanud ja ennast grupist lahti sõitnud Paul tuleb sealt poolt kus peaks peaaegu, et juba paistma mustav asfalt tagasi süüdlase vabandav naeratus näol:

„Palun vabandust, aga ma keerasin viimasest kohast valesti, meil tuleb tagasi sõita.“

See teeb siis kokku 4 + 4 km edasi-tagasi sõitu valesti tuldud teed pidi + veel 5 km edasi pärast õigele pööramist mööda õiget teed. Minu vaprus sai sel hetkel otsa. Kuni asfaldini vänderdasin neil kahel kiirsöösturil vaguralt sabas aupaklikult distantsi hoides.

Lõõõõõpuks ometi asfalt! Mööda seda lippab ratas lausa lenneldes. CHESVAINE ja „Daamid lahked härrad“ olete armsasti palutud Austria perekonna jahilossi külastama. Muljetavaldav. Maakividest kokku tassitud suurte saalide ja avarate keldrite ja kõrgete tornidega ehitis. Kondame seal ringi. Selleks hetkeks olin nõus maksma see üks latt ka ainuüksi siis kui mul oleks lastud istuda vaid ühes jahedas toas. Tegelikult alustuseks me istumegi lihtsalt esimeses saalis kivipõranda-seinte-lagedega mõnusalt jahedas toas ja lasime oma ülekuumenenud kehamasina ja ärasulanud ajukompuutril ennast taas õigele temperatuurile häälestada. Alles pärast seda hakkasid meeleelundid taas infot sisse laskma ja aju seda töötlema. Enne täieliku töövalmidust tuli siiski käia veel kempsust läbi ja endale külmavee kraanist vett suhu-silma-kraevahele-kaenlaalla-kuklale loopida.

Lõuna algab meil erakordselt hästimaitseva külm-külm-külm gaseeritudveega pooleks viinamarjamahlaga. Ütlemata kosutav!

Mõni lätikeelne fraas aitamaks sind läbi selle keele keerdkäikude. Noh, näituseks selline asi. Kui sa puhvetis-sööklas-poes-kohvikus-restoranis küsid puhtas eesti keeles PUTUKAKREEMI, siis tuuakse sulle armsa naeratuse saatel VAHUKOORT.

Endale putukakreemi näost sisse ajades arutame kolmekesi puhvetilaua ümber järgmise aasta matka stardipunkte:

• Kanada

See oli algselt plaanis, aga jääb kahjuks ära, sest meie selle aastane rattamatka etteaste jääb nõrgaks, et saaksime alustada piisavalt lõunaselt Kanadast. Meie väntamine on olnud liiga tagasihoidlik, oleme veel liiga põhjas selle maa jaoks.

• Riia

Mina hääletan Riia poolt. Eelkõige selle pärast, et see etapp algaks m õ n u s a l t. Nimelt laevasõiduga. Et ratastega Riiga jõuda tuleb meil esiti sõita laevaga Stockholmi ja sealt edasi laevaga Riiga. Kahjuks ei piisa minu entusiastlikult säravatest silmadest ja emotsionaalselt kätega vehkimisest kui püüan seda plaani oma kaasreisijatele mahamüüa. Nende vastuargumendid kõlavad järgmiselt: laevasõit alguses on tõepoolest ahvatlev, aga sealt edasi läheb keeruliseks. Kui me ratastega kütame edasi mööda Leedu rannikut, siis ei ole seal võimalik telkida kuna see ala on tihedalt täis asustatud.

• Taani

See meeldib Marile. Paul, aga esitab taas ümberlükkamatu vastuväite. Nimelt Taanis puudub mets. Seal on vaid linn ja karjamaa.

• Rootsi

See EI meeldi Marile. Mari kannab endiselt eelmisel aastal Rootsis saadud rongikäkile kauna. Mina lihtsalt arvan, et Rootsis oleme me juba sõitnud, nüüd võiks valida mõne teise riigi sõitmiseks.

• Venemaa

Seda tundmatut riiki pelgame me kõik veidi.

• Inglismaa

Maril on üks halb mulje Londonist, muud eriti Inglismaast mitte midagi ei tea.

Sõelale jäid Läti ja Taani.

5 km linnast välja ja esimesse järve kaelast saati sisse. Seal me siis istume ja ajame mulle veepinnale. Seame ennast järve kaldale sisse ja lihtsalt … mölutame. Muuks ei ole jaksu ja soovi.

Ilma, et me peaksime midagi tegema kujuneb iseenesest meie viimane õhtu Lätis vennasrahvaste sõpruspeoks. Ootamatult pulpsab üks tume pea järve veest välja, siis sirutub käsi koos kohaliku õllepudeliga. Tervitusnaps ja peoalgust kuulutav zhest. Pea ja käega kokku käib Ivo, kes vannutab meid sinna kohale jääma, mitte ära minema ja … varsti tunneme neid kõiki: Sergei, Raitis, Artur ja Zane.  Veel ühed õlud surutakse meile järvepõhast varvastega välja kougitult pihku ja võetakse sõna, et me oleksime endiselt seal kui nad tagasi tulevad. Nad teevad lihtsalt ühe poetretti i vsjoo budjet!

Jääme mõneks ajaks vaikuse ja rahu sisse. Aga seda ei ole kauaks. Auto tagurdatakse järvele nii lähedale kui võimalik, pagaaznik tehakse lahti ja sealt kõmab kõrvulukustav tümps. Metsast veetakse puud kokku ja lõke tehakse nii kõrge kui jaanipäeval. Shashlõkk budjet i vanilje vodka budjet i jablotshnuju sok budjet i vsjo budjed!!! Kashetsa tantsulka budje tsrjadam osjeruu! Kõik vestlevad elavalt vene – inglise – läti – eesti segapudrukeeles ja kõik saavad aru.

Kui on aeg telgid ülesse panna, siis on igast telgivaiast kinnihoidjaid ja innukaid aitajaid nii palju, et telk saab püsti viis korda kauem kui tavaliselt meil kombeks on. Ivo teeb Mariga head vahetuskaupa, tema võtab endale meie pool lahendatud konjaki ja Mari saab vastu ketshupipudeli. Mari on lahkes meeleolus ja Ivo saab konjaki ilma, et tal tuleks ketshupist loobuda.

Lõpuks saabub järve äärde öörahu ja seltsimehed vennasrahvad on edasi liikunud, enne andes loomulikult lubaduse olla hommikupudruringiks platsis!