Posted by: Kei | august 12, 2013

„Heterotroofsed tähendab, et neil ei ole klorofüllikehakesi ja nad ei saa õhust süsinikku omastada. Seetõttu kuuluvad nad sümbiontide hulka.“

Esmaspäev, 29.07.2013

Kõik mida sellises olukorras oskasin teha „kusagil Poolas“, kui et saatsin nähtamatud abilised poiste poole teele ja lootsin ning uskusin nähtavate abiliste peale, kes sel hetkel poiste ümber olid. Nii tuli ükskord ka uni… kuniks.

„Rattamatkajad on üks ebatavaliselt lõbus rahvas. Neil on oma originaalsed tavad ja kombetalitused. Ja nad oskavad kõigest nalja saada, isegi ebameeldivustest.“

Eks meid ju hoitakse. Mis siis, et Norra ilmateatega täiesti vastuolus (see lubas taas kordset kuiva ööd) karglesime meie jälle ümber oma võrgust telkide ning laotasime unesegastena vihmakatet peale.  Deem! Saime katted peale ja ise sisse kui siis algas sadu, millel lõppu polnud näha. Ülevalt tuli sellise hooga, et pressis läbi kahe katte, ülevalt saime sooja dushi. Need piisad, mis aga telgi kõrvale maha lajatasid tulid oma korda sellise hooga, et pritsisid maast porivett kahe telgiriide vahelt telki sisse. Hommikul ärkasime ujuvatel madratsitel. Vesivoodil kah nüüd ööbitud. Hoitud selles mõttes, et tühja sest vastuolulisest ilmateatest. Kui ikka vesi on taevas, siis alla peab ta tulema, aga kõik need sajud on olnud öösel ja hommikul tervitab meid taevas taas kuum päike. Päris suur vahe on kas matkad rattal lausvihmas või selge taevaga.

Hommik on õhtust targem – seda vanasõna tasub ärevatel hetkedel endale ikka ja jälle meelde tuletada. Mõlemalt poisilt tulid hommikul head sõnumid. Ühel püsisid sõrmed käe küljes edasi ja teise „kohe jään haigeks“  meeleolu oli ümbervahetunud.

Paul teatas pesunööride vahel kus rippusid me läbimärjad telgid, et see, mis öösel oli, see oli vaid pisike eelsoojendus sellele, mis nüüd kohe varsti (norra ilmateate järel 6 tunni pärast) taevast tulemas on. Ja See saab olema Ohohohooo!

„Magasime täispuhutavatel madratsitel, mis me ise täis pidime puhuma. Kristiina puhus seitse minutit, Kuno koguni üheksa, kusjuures ta kogu aeg kurtis, et see ei ole hügieeniline, ja niimoodi võivat saada kopsupuhituse.“

Ega enne teele saa mindud kui magamisvarustus: telgid, magamiskotid, magamismatid kuivad on. Mõnusalt pikk hommik. Pikk hommikusöök, pikk pakkimine ja pikk massaaziseanss, loominguliselt korraldatud seal samas. Kõikide kanged õlad ja vimmas turjad sai näppudega läbi torgitud.

„Tühjal ruumil on omadus ennast täita“ filosofeerib Paul kui ta meie laiali laotatud laagrit silmitseb. Ja Paulil on õigus! 1. poola kaart

Arvestades Norra ilmateadet täie tõsidusega, veame kaardil näpuga järge järgmiseks ööks. Kui seni on lubanud kuiva taevast ja öö oli selline nagu ta oli, aga nüüd lubab ööseks Ohohohooood! Siis tuleb seda lubadust ka vägagi arvestada. Täna öösel ööbime katuse all.

Paul läks autot ette ära viima ja meie asusime taas lõuna poole sõtkuma. Ühel pikal ja igaval sirgel teatab Kristiina suure ohkega, et tal jääb arvatavasti Berliini kõrvalhüpe tegemata. Eks see ole suur otsus. Pisike nukrus hääles. Aga mis sa teed kui raamat mida siin reisil loeme enne hommikusööki ja peale õhtusööki on Kristiina oma kütkeisse haaranud ja ei lase lahti. Kahe poisi Poola seiklused, mis meenutavad mõnes mõttes nii väga meie omasid oleksid justkui omamoodi oraakel. Või siis magus meenutus. (algselt oli Kristiinal plaanis ühel hetkel lahku lüüa meie seltskonnast ja sõita nii lähedalt ahvatlevasse Berliini, et siis pärast rongiga järgi kihutada ja hiljem taas liituda meiega „kusagil Poolas“).

2. kusagil poolas

Raamat ise on „Matk naeratuse eest.“ Lastekirjanik  Adam Bahdaj poolt kirjutatud. Need lõigud mida aegajalt olen siin jutumärkides kasutanud ongi otse sellest raamatust välja võlutud.

„Kas sa näiteks tead kuidas kartulid paljunevad?“

Kolmas kord. Meid hoitakse! Taas kordsest külast läbi vändates on keset teed maas värsked mullased kartulid. No küllap keegi on siit suurel kiirusel läinud ja kurvis kallutanud veidi rohkem, et pealmised kartulid on maha veerenud. Peatame rattad ja „nopime“ asfaldivagudelt 3 kg jagu värskeid kartuleid!

„Optimist vaatab alati rõõmsalt tulevikku ja näeb maailma roosades värvides.“

Paul luges hommikul taas oma nutikat riista kui meile päevase teekonna paika pani. Täpsustavale küsimusele, kui palju kilomeetreid täna ka vajutada tuleb? „Kolmkümmend!“ kõlas optimisti selge hääl. Kolmekümnest sai õhtuks 50km.  Mari küsis aegajalt lootusetult odomeetrilt numbreid, need kasvasid ka silma peal hoides hooga. „Minu arust süveneb see tal vanusega.“ Arvan mina. See lõtk mida Pauli välja öeldud numbritele otsa tuleb iseseisvalt arvestada, see lõtk on vägagi kasvaval kursil.

50km täis ja olemegi Forumi ostukeskuse ees, ning kohtume optimistlikult rõõmsa Pauliga. Söök ja kiired ringid riiulite vahel.

„Sellepärast puhastasin ilma pikemalt mõtlemata hambad ära, sest muidu poleks olnud sünnis. Kujutlen juba, kui palju eluohtlikke pisikuid ma sellega hävitasin, igasugustest ainuraksetest ja algloomadest rääkimata. Korraldasin lihtsalt süütute olendite tapatalgud.“

Ja veel 10 km sinna otsa ning olemegi Eurohostelis,  Drzonkowis. Katus pea kohal. Lumivalged linad ja sule tekid ning pehmed padjad. Kuum dush. V ä g a hügieeniline! Magusat Murakalikööri limpsides kogu selles mugavuses ja hügieenilisuses turvaliselt läbi aknaklaasi Ohohohooool silma peal hoides peame justkui ka Kuno lõpuõhtut. Hommikul pühib tema selle seltskonna tolmu jalgadelt ja vajutab ise uhkes üksinduses pedaali.

Enne kui laseme Kuno vaba mehena vabasse loodusesse omapäi möllama pinnime veel tuleviku plaane silmas pidades. Mis võiks olla järgmise rattamatka alustamise riik/linn? Kuno arvab omal armsal moel, et vahet pole, kas on Poola või on Prantsusmaa. Rattamatkaja jaoks on ikka naudinguks kulgemine ja sõidutripp ja seltskond, mis olulised.